FriZon 2008

Nu har jag äntligen samlat kraft nog att skriva om min tid på Frizon -08. För dig som läser detta, men är ovetandes om vad Frizon så är det en festival som håller till utanför Örebro. Frizon firar 10-års jubileum, och det firas med kanonbra band och events.
Denna sommaren var mitt andra på i rad på Frizon. Förra året var jag där med CarlJohan, detta året var jag där med Emil ifrån Hässleholm, vi hade minst lika roligt!
Nu vet jag inte hur pass detaljerat jag ska skriva... Är det drygt om jag skriver om typ allt kul som hände? Ska jag bara ta det saftigaste o lämna en del kul grejer, eller bara skriva som en helhetsgrej ur ett neutralt perspektiv? haha, ska försöka blanda! :)

Resan upp till örebro gick hur smidigt som helst, allt klaffade perfa! Väl uppe så skulle vi slå upp tältet, det gick skitbra, vi undvek alla hålor och störande grannar. In med all packning och sticka ut för att utforska området lite. Det var emils första gång på frizon, så jag fick peka o berätta en del.
Dagarna bestod av sömn till 9-10 sen frukost, dusch och sen ett halvt möte. Duscharna förresten, dom sög stenhårt. Man vred på kranen o va hände? Ingenting. Efter en stund började iskallt vatten sakta droppa från munstycket.. Dags o duscha!! :D
Konserter på kvällar och nätter , möten o seminarier där emellan. På ledig tid träffar man folk, fikar eller vilar i tältet. Träffat mycket skönt folk! Vi hann inte ens komma fram till Frizon-området förrän vi träffat några utav festivalens skönaste människor. Dom kom ifrån Jokkmokk, jag o emil ifrån Skåne. Det var så enorma kontraster hur vi levde livet och hur vi hade det i vardagen så man skrattade sig matt. Många roliga missförstånd och jämförelser oss emellan.

Den största konserten på största scenen, likaså den mest omtalade och den konsert som hade längst kö var konserten med det, enligt frizonledningen, "medryckande, svängigt melodiösa hardcore"-bandet BLiNDSiDE! Jag har bara hört gott om det bandet, hade så höga förväntningar. Jag tycker inte riktigt att mina förväntningar matchade föreställningen, men det var absolut ett utav de bästa band jag sett live. Men årets bästa frizonkonsert bjöd Funktionalistic Wonders på! Underbart band! Soul/Funk, HipHop band. Otroliga saxofon-solon som den killen kunde spela alltså! Sjukt imponerande musiker allihopa!

Nu ska vi se.. jag har skrivit lite om resan + tält, lite om konserterna.. vad är mera viktigt..? Jo, MATEN såklart!
Jag o Emil tryckte i oss minst 1 hamburgare varje dag! Alla dagar utom den första var det minst 1 mål mat. Taco + hamburgare eller som det var sista kvällen: Hamburgare, Wook och Falafel, mat för 150 kronor, mums! :D

Många av de viktigaste bitarna är nu nerskrivna i detta inlägget. Men jag anser att det absolut viktigaste och, för mig, det absolut roligaste med Frizon inte är nerskrivet än. Folket som var där! Helt underbart! Det är vad jag tycker hamnar på plats #1 på Frizon. Tätt efter kommer #2 konserterna och sen #3 mat + möten.
Norrlandsmänniskorna, Falafel-Sara, David ifrån Nässjö, Västmanlänningarna + Johannes som sov i mitt o emils tält sista natten och självklart Helsingborgarna Ellen, Ellinor och HannaH! :D  Dom förgyllde festivalen otroligt! Hoppas på att se dom snart igen! Några ser jag kanske aldrig igen, somliga träffar jag kanske om någon månad! Härligt!

Känns som att detta blev alldeles för långt inlägg. Ska nog lägga upp lite bilder sen också, min "bild-källa" ska bara höra av sig ;)
Nu ska jag äntligen gå ner o spela trummor! Om du läst tidigare inlägg så vet du att jag knäckt min sista trumpinne, men igår fick jag möjligheten att låna ett par nya! =)
Ha en underbar dag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0