Anglicismer! ...eller, va?

Om jag ska vara riktigt ärlig var det sista i förra inlägget också ett citat (A)



Fick länkad till mig en uppsats kring ämnet språk. Närmare bestämt Anglicismer. Och för er som inte orkar trycka på länken kan jag enkelt o snabbt meddela att anglicismer är när ett engelskt uttryck införs i ett annat språk.
Ikväll hörde jag en (för mig) ny anglicism. "Diffen". Det syftar då såklart på engelskans ord Difference som betyder skillnad. Ordet har tydliga likheter med sitt ursprung men har anpassats till det svenska språket och dess grammatik och böjningsformer.

Lärarinnan Kerstin som tvingar mig läsa sånt :) visserligen är det lite småkul, men blir rätt drygt om man ska ta till sig allt.

Varför skrev jag nu detta? skumt :p  ojoj, gäspningen jag precis slutförde säger till mig att jag ska sova.

Adios!

Kommentarer
Postat av: fecke

Haha, vilken lärorik blogg! Jag blir så glad varje gång jag hittar en blogg som inte innehåller ord som "dagens outfit" :)

2008-12-11 @ 23:36:44
URL: http://enlitenfecke.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0