Forskarna leker Gud?

Partikelaccelerator som ska återskapa jordens skapelse. Genmodifiering som innebär att man kan "designa" sina barn så att de får vissa egenskaper man själv önskar.

Är detta verkligen rätt? Ska man få "leka gud" på detta sättet? Forskarna är otroligt skickliga med sina vetenskapliga upptäckter och framgångar. Det framför jag ingen kritik emot. Men det är när forskarna börjar använda tekniken som finns för att utföra experiment som egentligen inte angår någon som jag börjar ogilla det. Visst, om man tänker efter - det är ASFETT att man kan designa egna barn,  värsta dataspelet! Men... vart leder det? När vi börjat använda genmodifieringstekniken på oss människor och när myndigheterna gått med på att det blir tillåtet med alla möjliga sorters experiment, vad händer då? Jag vill tex inte att mina ungar ska få lika dåliga knän som jag har, men jag vill ju självklart att ungen ska ärva min taktkänsla så han kan spela trummor. Då kan jag, efter att ha betalat en viss summa få mitt barn "designat".
-"Sådär ja! Nu under veckan har jag designat ditt barn, vi fixade en pojke som kommer bli ungefär 180 cm när han är fullvuxen och han har blåa ögon och otrolig taktkänsla. Vi har även tagit bort ärftligheten för hjärt- & kärlsjukdomar som finns i din släkt."
Kommer det gå till såhär tror ni?

Partikelacceleratorn då? Big-Bangåterskapning.. Är det bra? Måste vi veta hur jorden kom till? Det är möjligt att denna partikelacceleratorn är bra till annat också, men det snackas endast om bigbang-dealen. I länken överst på sidan kan man hitta ord som "jordens undergång". Är det redan dags? Har forskarna satt datum på domedagen för Tellus?
-"Men hallå?! Vaddå jordens undergång, det ska typ ske om 100 miljarder år för då ska solen typ booma rakt in i jorden så vi liksom dör".
I denhär partkelacceleratorn ska dom skicka extremt små partiklar runt runt i en bana som är 27 km lång. De kommer krocka med varandra och när de har en tillräckligt hög hastighet i krascharna så kan det skapas materia, det är det som forskarna hoppas på.

Men en annan del av forskarna säger att usch nej detta får ni inte göra, för att nära partiklarna kraschar finns det risk att små små svarta hål bildas, och för er som vet som inte vet hur svart hål fungerar och som inte orkar läsa länken så är det ganska kort förklarat något som drar materia till sig och slukar den. Ett svart hål tar aldrig slut det bara fortsätter och fortsätter att äta upp materia. Om ett sådant bildas nere i tunneln där partiklarna krockar kommer det bli större o större och bli kraftigare o kraftigare med tiden, vilket leder till att det kommer att äta sig längre o längre in i jorden och tillslut kommer jorden va borta! Det menar forskarna.

Jag vet inte vad jag tror.. Är jordens tid slut? Nej, knappast! Inte för att forskarna leker Gud, men nyhetsartiklarna och nyhetsinslag på tv får en att tänka till lite.
Genmodifieringen då? Kommer det att bli någon hit? Dom håller på att laborera fram grisar som har hjärtan lika bra som människors. De har lyckats få fram hjärtat, men människans immunförsvar stöter ifrån hjärtat. Kroppen accepterar det inte. När forskarna avlägsnat bakterien som gör att immunförsvaret reagerar som de gör och fött upp nya grisar så får vi se. Jag tycker inte det är någon vidare klok idé att hålla på såhär. Jag tror att Gud skapade människan. Jag tror att vi är menade att vara så som vi är. Det är du och jag, våra kroppar, våra sinne. Vi är som vi blev födda. Vi är inte några labb-råttor som blivit skapade för att en forskare hade lite att göra. 

Svart hål, undergång, bigbang

Nu ska jag skriva min bokrecension i svenska, inlämning imorn, farewell!

Kommentarer
Postat av: emma

jag tycker inte det finns någon vits med att experimentera med våran hälsa, jag håller med dig

vi kan ju aldrig bli perfekta hur perfekta vi må verka

2008-09-10 @ 19:46:59
URL: http://wmma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0